Det seneste år har virtuelle møder og events domineret dagsordenen – og med god grund. Men tiden er kommet til, at vi kombinerer det, vi har lært under lockdown, med de ting, som vi allerede ved om fysiske events og møder.
Du ved det måske ikke endnu, men hybridmøder og -events har tre betydelige fordele i forhold til traditionelle events:
- Hybrid events øger deltagelsen
- De er (potentielt) mere miljøvenlige
- Giver optagelser til genbrug på egne medier
Men før du kan begynde at høste fordelene ved at lave hybrid events, så giver det nok mening at udnytte den dyrt købte erfaring, som andre har gjort og få en idé om mulighederne i formatet.
De første hybride møder
Har de fleste formentlig allerede stiftet bekendtskab med før eller under lockdown.
Ofte har det kun været en telefon eller en computer, som har været opstillet til at streame til de virtuelle deltagere. Du vil nok genkende følgende udsagn fra nogle af de møder: “Hvad sagde du?”, “kan i ikke lige gentage det?” eller “måske skal vi bare sende et referat bagefter?”
Problemerne ved de tidlige hybride events kan let spores til tre ting: Dårlig lyd, dårligt billede og dårlig forbindelse. Hvis du kan løse de tre ting, så er du langt.
Parallelt med at problemerne er blevet synlige, så er det også blevet klart, at behovet for hybride møder og -events er stort. I en travl hverdag er det hybride format mere fleksibelt for medarbejdere, som har travlt.
Et moderne hybrid format
Når vi taler hybrid events eller hybrid møder i vores liga, så er det sjældent ét kamera, der sender ét signal ud til virtuelle deltagere.
Hvis du vil sende et signal om, at du tager dit event eller møde alvorligt, så skal du være ambitiøs på dine deltageres vegne. Giv dem først og fremmest god lyd, så de ved, hvad der bliver sagt og giv dem et godt billede, så de kan se, hvad der bliver talt om.
Derefter kan du begynde at tilføje dynamiske skift imellem kamerapositioner, powerpoint, videoindslag og skabe et seværdigt hybrid event som både tiltaler fysiske og virtuelle deltagere.
Se også: De 7 typer grafik på livestreams
Mulighederne i hybrid events
Hybrid events kommer i mange formater, men fælles for dem er, at du skal skabe de bedste rammer for både fysiske- og virtuelle deltagere.
Tænk blandt andet på, hvordan du kan skabe flere kamerapositioner for at skabe dynamik i udsendelsen, inddrage virtuelle deltagere med chat, spørgeskemaer eller andre virtuelle deltagelsesformer og alliére dig med professionelle værter, som er vant til at navigere i et live-format, som både skal fungere fysisk og virtuelt.
Og når du nu ved, hvad et hybrid event er, og hvad det kræver, så tag et kig på, hvad Forbes tænker, at fremtidens events kan udvikle sig til – for fremtiden er hybrid.